Object van de maand:

    De  Collectie Commissie gaat iedere maand een voorwerp kiezen en daar een korte toelichting op geven.
Als u een vraag heeft of suggesties voor toevoeging aarzel dan niet om ons te mailen: collectie@saetencruyt.nl

Mei 2022: object 0009

Deze aquarel is onderdeel van een bijzondere collectie gipsmodellen en aquarellen van Museum Sow to Grow, die tussen 1946 en 1960 zijn gemaakt door medewerkers van het Instituut voor Veredeling van Tuinbouwgewassen (IVT) te Wageningen. De gipsmodellen en aquarellen werden gebruikt om de kweekresultaten en ras-eigenschappen vast te leggen in een permanente en hanteerbare vorm en te vergelijken met nieuwe rassen. Ook werden ze gebruikt bij de opleiding van keurmeesters, veredelaars en plantkundigen. De aquarellen werden vooral gemaakt van bladgroenten, die niet in gips waren te gieten. Binnen het IVT bestond de afdeling Grafische Documentatie. Chef van de afdeling was J. (Hans) Baër en de medewerkers waren G.W.(George) Beeger. K.J. (Karel ook wel Kako) Berkhemer en M.P. (Marinus) van der Schelde. Hans Baer en Marinus van der Schelde maakten de aquarellen en signeerden ze veelal ook.
De hier getoonde aquarel is gemaakt door Marinus van der Schelde, die later ook fraaie aquarellen heeft gemaakt van insekten in opdracht van Prof. De Wilde. In 2002 was in Wageningen een expositie van zijn werk.Het ras “Wonder der 4 jaargetijden” is nog steeds in de handel. Het is een zeer betrouwbaar ras voor voorjaar, zomer en herfst. Zijn naam geeft al aan waar deze sla vooral om geteeld wordt. Deze kropsla of ook wel botersla heeft fijne, malse balderen. De kroppen krijgen een flink formaat en zijn stevig en vast van structuur. Het is een zwartzadig ras waarbij de harten van de sla goudgeel zijn. De bladeren kleuren roodachtig bij en deze soort bladeren zijn dan ook vaak boterzacht van smaak.  Aquarellen beeldbank

April 2022: object 10552

Foto 10552 is een nostalgische foto van het uitplanten van jonge planten op de “bouw”. De mannen moesten op de knieën, met alle onaangename gevolgen voor de gezondheid. Zij droegen wel zware broeken van dik katoen, zgn. kruipbroeken, maar ook die werden vochtig. Versleten knieën en heupen, en kromme handen van de “rimmetiek” . (Westfries voor rheumatiek).  Toen de plantmachines in gebruik kwamen, leek dat  beter. Op 1rijïge of meerrijïge plantmachines zit je weliswaar, maar een hele dag hobbelen over een vrij ongelijke grond op een hard plastic stoeltje in steeds dezelfde houding is ook geen pretje.  Werk in de tuinbouw is en blijft een zwaar beroep, maar een bedankje waard voor ons voedsel.
Namens de Collectie Commissie, Carla Moonen

Zie ook de foto’s nr 11266 en 10884 in de fotobeeldbank van Nationaal Museum Saet & Cruyt .

Maart 2022:  object 11471

Op deze foto’s ziet u hoe het overplanten van jonge zaailingen vanaf de zaaikist toeging.

De oudste manier was uitstrooien op een ondiepe bak met fijne grond. Op de foto zit iemand Begonia’s te verspenen. Zodra de jonge kiemplanten het eerste echte blaadje liet zien, waren de plantjes sterk genoeg om ze  te verplanten in een andere kist of op geperste grond (perspotten) in ruimer verband. Dit heet verspenen. Dit verspenen kostte veel tijd en gaf bij slordige behandeling veel schade aan de worteltjes en dus aan de doorgroei.

 

Object 10052
Begin 70er jaren in de 20ste eeuw kwamen de zaaitrays in gebruik. De zaden werden  elk in  een eigen hokje gezaaid. Hierdoor kon elke plant een goed doorworteld kluitje maken. Er hoorde een plaat met opstaande pennen bij die van onderen de plantjes uit de trays drukte. Op foto 10052 kunt u dat zien. Het inhullen van zaden gaf een verdere impuls aan het zaaien op trays en in de 90er jaren aan machinaal zaaien en machinaal verspenen.

Namens de Collectie Commissie, Carla Moonen

Meer objecten zien?
Ga naar www.zaadenkruid.nl

Februari 2022:  object 5008, model van een maiskorrel

Dit model ligt in een vitrine in een van de bovenzalen van het museum. Het model is uitneembaar om een idee te geven hoe de korrel er inwendig uitziet. Het is een van de modellen die Ton Schotten gemaakt heeft. Ton Schotten was leraar techniek en maakte veel houten kunstvoorwerpen. Een van die voorwerpen – op een tentoonstelling van zijn werk – was een ingewikkelde trapconstructie. De maiskorrel is niet het enige model in de Saet & Cruyt collectie.  Als u op de beeldbank zijn naam intikt ziet u de andere 16 voorwerpen van zijn hand. Behalve met zijn modellen was hij ook actief in de redactie van het jaarlijkse Bulletin, het blad dat eenmaal per jaar het reilen en zeilen van het museum Saet & Cruyt versloeg, maar ook andere artikelen over het vak publiceerde. Een volgende keer vertel ik iets over andere vrijwilligers en hun modellen.
Namens de Collectie Commissie, Carla Moonen

Translate »